środa, 7 września 2022

Tu i tam

Wakacje minęły stanowczo zbyt szybko, ale naładowane były tyloma atrakcjami, że w zasadzie nie ma się czemu dziwić. Oprócz dłuższych wyjazdów w Góry Świętokrzyskie i nad Morze Bałtyckie, eksplorowałyśmy bliższe (lub nieco dalsze 😉) okolice Sosnowca. Dotarłyśmy do kilku fajnych miejsc, o których wcześniej nie miałam pojęcia lub które ignorowałam (bo przecież jak blisko, to zawsze można tam jechać).

I tak, pewnego deszczowego dnia poszłyśmy sobie na Żyletę (Wydział Nauk Przyrodniczych UŚ), aby zwiedzić tamtejsze Muzeum Nauk o Ziemi. Przy wejściu do budynku trzeba się zmierzyć z groźnym T-Rexem, potem można już spokojnie zwiedzać. Jest to muzeum geologiczne obrazujące dzieje życia na Ziemi. Można w nim obejrzeć bogatą kolekcję skamieniałości i minerałów, zobaczyć jak wyglądały tereny Śląska przed 200 mln lat, zajrzeć do laboratorium, jaskini mineraloga oraz gabinetu Neandertalczyka (tfu... na odwrót 😂)!!! 

Straszny tyranozaur

W świecie notozaurów



Triceratops i celofyz

 W jaskini Homo neanderthalensis

Sahelanthropus tchadensis - ssak człekokształtny

Kolekcja minerałów




Skamieniałości


Laboratorium

Gabinet mineraloga

Badania terenowe



Lapidarium


Stawiki czyli... Cudze chwalicie, swego nie znacie. Po 20 latach życia w Sosnowcu i okolicach, w końcu odkryłam to pełne uroku miejsce 😎!!!

Mój ulubiony staw Borki







Staw Morawa - bloczyska na horyzoncie to Katowice


Staw o wdzięcznej nazwie... Stawiki


Most na Brynicy


Staw Hubertus



Wycieczka niewypał... nad rzekę, której nie ma!!! Miałyśmy cały dzień pluskać się w krystalicznie czystych wodach Sztoły, na miejscu jednak okazało się, że koryto jest suche. Jak się później dowiedziałam, rzeka zasilana była wodą z odpompowywania kopalni rud cynku i ołowiu Pomorzany. W styczniu 2022 kopalnię zamknięto... wyłączono pompy i... nara 😡!!!






Park Miejski im. Jacka Kuronia w Kazimierzu Górniczym... miejsce (bardzo dobrze) znane i lubiane 😀.











Park Rozkówka w będzińskim Grodźcu... kolejne megaodkrycie tych wakacji, z genialnym leśnym placem zabaw!!!












Park w Świerklańcu - wybierałam się tam od niepamiętnych czasów. Autem pół godziny, komunikacją miejską 1,5h... pojechałyśmy oczywiście autobusem 😜!!! To była całodniowa wyprawa... z przelotnymi opadami deszczu 😅!!!

Pałac Kawalera


Fontanna ,,Trzy Gracje"










Papugarnia Carmen w Katowicach - dom bajecznie kolorowych, pierzastych żarłoków.












Ostatni dzień wakacji spędziliśmy w przepięknym Złotym Potoku. Uwielbiam tam wracać!!!

Brama Twardowskiego



Rezerwat Parkowe



Jaskinia Niedźwiedzia


Staw Amerykan



Kościół pw. św. Jana Chrzciciela

Pałac Raczyńskich

Dworek Zygmunta Krasińskiego




12 komentarzy:

  1. To musiała być ogromna wycieczka i pełna niesamowitych wrażeń.
    Pozdrawiam. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bellas fotos, mi favorita la de los ciervos. Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię muzea geologiczne, w Szwajcarii często takie odwiedzałam.

    Świerklaniec miło wspominam. Miałam tam świetną sesję zdjęciową. :D

    Złoty Potok już ledwo pamiętam. To znak, że chyba trzeba tam wrócić.

    P.S. Odpisałam "Wam". ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ależ to była emocjonująca, ciekawa i edukacyjna wyprawa. Świetna relacja zdjęciowa, widzę dziewczynki zadowolone :)

    OdpowiedzUsuń
  5. O, super! To także mi dobrze znane miejsca. Niektóre mam zupełnie na świeżutko- Złoty Potok, Świerklaniec-inne jak budynek UŚ jest mi także baaardzo dobrze znany :) Reszta pobieżnie i dawno nie odwiedzane :) Pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
  6. Interesting places! Thanks for sharing.
    I invite you to visit my last post. Have a good week-end!

    OdpowiedzUsuń
  7. Super wyprawa! Widzę, że bawiliście się świetnie, mimo rozczarowania wyschnięty korytem rzeczki :P

    OdpowiedzUsuń
  8. Super ujęcia i wycieczki. Mamy na ogół ze Śląska w okolice dobry dojazd :) Zdjęcia ze Złotego Potoku super :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Yes Yes Yes - To All Of It - Amazing - And Your Girls Are Little People Now - Way Cool - All The Best Vibes To You And The Family

    Cheers

    OdpowiedzUsuń
  10. Polska jest piękna. Też odkrywamy jej bliższe i dalsze uroki. Oby tylko pogoda była niezbyt deszczowa.
    Dziękuję za inspiracje wycieczkowe - jednodniowe.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ah kolejne super miejsca :) Byłam kiedyś w papugarniach we Wrocławiu i Krakowie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Serdecznie dziękuję za wszystkie komentarze 😁!!!

    OdpowiedzUsuń