poniedziałek, 30 września 2024

Nisiros

Nisiros to niewielka wyspa wulkaniczna na Morzu Egejskim, umiejscowiona 20 km na południe od Kos. Obecnie wulkan jest słabo aktywny. Wybuchy mają charakter hydrotermalny i związane są z występowaniem gorącej pary wodnej pod powierzchnią wyspy. Natomiast dość częstym zjawiskiem są w tym rejonie trzęsienia ziemi. Na Nisiros organizowane są wycieczki z Kardameny, podczas których główną atrakcją jest zejście do wnętrza krateru Stefanos. Jako geolodzy, nie mogliśmy ominąć takiej przygody 😁!!!

Popłynęliśmy więc promem do ,,stolicy'' wyspy - Mandraki. Stamtąd pojechaliśmy autobusem do górskiej wioski Emporios, skąd rozpościera się rozległa panorama na krater Stefanos. Kolejnym punktem był wreszcie spacer do wnętrza wulkanu 😅!!! Nie bacząc na tabliczki ostrzegawcze, weszliśmy w ten surowy, niegościnny świat!!! Boszzz... jak tam było gorąco!!! Wszechobecny zapach siarkowodoru potęgował piekielne skojarzenia 😈!!! Ochłonęliśmy dopiero w cienistych uliczkach Mandraki, gdzie czekając na prom powrotny, mogliśmy skosztować lokalnych specjałów m. in. zaskakująco smacznych lodów pomidorowych 😋!!! Ach... odwiedziliśmy jeszcze ciekawą plażę Chochlaki, całą pokrytą czarnymi, dużymi otoczakami. Kamienie przesuwane przez falujące morze wydają niesamowity dźwięk!!!

Wyspa wulkaniczna Nisiros

Kardamena z pokładu promu

Wyspa Jali

Kopalnia pumeksu

Mandraki

Wioska Emporios

W tle krater Stefanos

Zjeżdżamy do krateru

Uwaga!!! Zejście do krateru na własne ryzyko!!!😜

Krater Stefanos

Filifionka w wulkanie 😎!!!

bluzka, chustka - Medicine | spodenki - sh | buty - Jack Wolfskin | okulary - Rossmann

Przeżyłyśmy to piekło 😅!!!